INTERNATIONAL SELECTION – SHORT ANIMATION FILM

ELEPHANT IN THE ROOM di/by Yang, Ching-Ju
6’ – 2021 – Taiwan

Synopsis
Prendiamo in prestito lo slang inglese “Elephant In The Room” come tema della storia. Si riferisce a una situazione in cui le persone, sebbene vedano il problema, fanno finta che non accada nulla ed evitano di affrontarli. L’elefante, rappresenta i problemi delle donne in una società patriarcale, ostacola la protagonista femminile in ogni sua azione. Una donna potrebbe sentirsi impotente nell’affrontare i limiti della vita sui suoi comportamenti e pensieri. La sfera rappresenta, nella parte inconscia della mente di una donna, le responsabilità e gli obblighi concessi dalla società. La scatola è la raffigurazione di tutte le cose esterne, risultato di un’ideologia sociale tradizionale legata ai ruoli. Quindi i colleghi maschi possono spostare e impilare le scatole, che sono il simbolo delle loro azioni e realizzazioni nella vita reale. La protagonista femminile viene privata di “scatole” e di scelte. Più scatole vengono private alla protagonista, più grande diventa l’elefante. Cosa dovrebbe fare la donna? 

We borrow the English slang “Elephant In The Room” as a theme of the story. It refers to a situation where people, though see the problem, pretend nothing happens and avoid touching the issues. The elephant, meaning women’s problems in a patriarchal society, hinders the female protagonist in her every action. A woman might feel helpless in facing life restraints on her behaviors and thoughts. The ball refers to those responsibilities and obligations, granted by the society, on a woman’s unconscious mind. The box means all the outside stuff, drawn from a traditional social ideology “Men are breadwinners; women are homemakers.” Therefore, the male colleagues could move and stack the boxes well, which are symbols of their actions and accomplishments in real life. It becomes a great contrast between the males and the female protagonist, who was deprived of boxes and choices. The more the boxes are deprived of, the bigger the elephant becomes. What should the woman do?

 

LES LARMES DE LA SEINE di/by Alice Letailleur, Philippine Singer, Lisa Vicente, Hadrien Pinot, Etienne Moulin, Nicolas Mayeur, Eliott Benard & Yanis Belaid
9’ – 2021 – France

Synopsis
17 ottobre 1961: i “lavoratori algerini” scendono in piazza per manifestare contro il coprifuoco obbligatorio imposto dalla Polizia.

17 october 1961, “Algerian workers” get down the streets to manifest against the mandatory curfew imposed by the Police prefecture.

 

LOOP di/by Pablo Polledri
8’ – 2021 – Spain

Synopsis
In questa società ogni essere umano ripete la stessa azione più e più volte.

In this society each human being repeats the same action over and over again.

 

ONELUV di/by Varya Yakovleva
11’ – 2022 – Russia

Synopsis
Sconosciuti vengono a visitare la casa di una giovane coppia. Approfittando dell’ospitalità dei padroni di casa, gli ospiti inattesi spingono la coppia a fare cose avventate, che portano alla distruzione dell’ordine stabilito e dell’armonia all’interno della famiglia.

Strangers come to visit the home of a young couple. Taking advantage of the hospitality of the hosts, the unexpected guests push the couple to do rash things, which leads to the destruction of the established order and harmony within the family.

 

THE DAYS THAT (NEVER) WERE di/by Pedro Rivero, Kevin Iglesias Rodríguez
11’ – 2022 – Spain

Synopsis
Tre personaggi stanno per passare i momenti migliori della loro vita… finché uno strano fenomeno sembra interrompere tutto.

Three characters are about to have the best time of their lives … until a strange phenomenon appears to interrupt everything.

 

THE ENCOUNTER di/by Aleksandra Krivolutskaia
6’ – 2022 – Russia

Synopsis

 

THE HANGMAN AT HOME di/by Michelle & Uri Kranot
14’ – 2021 – Denmark, Canada, France

Synopsis
“A cosa pensa il boia quando torna a casa la sera dal lavoro?” Ispirato all’omonima poesia di Carl Sandburg del 1922, The Hangman at Home, è un film d’animazione che esplora i temi che circondano il riconoscimento e l’intimità imbarazzante dell’umanità. Raccontato in cinque storie intrecciate; ogni situazione presenta una persona, o più persone, in un momento delicato: fragile, giocoso, terrorizzato, contemplato, confuso, curioso… Siamo tutti molto simili in questi momenti, mettendoci in guardia per mettere in discussione la nostra responsabilità e le nostre risposte.

“What does the hangman think about when he goes home at night from work?” Inspired by the 1922 Carl Sandburg poem of the same title, The Hangman at Home, is an animated film exploring themes surrounding acknowledgement and the awkward intimacy of humanness. Told in five interwoven stories; each situation presents a person, or persons in a delicate moment: fragile, playful, terrified, contemplated, confused, curious…We are all very much alike in these moments – alerting us to question our own responsibility and responses.

 

Y’A BON? di/by Marc Faye
4’ – 2021 – France

Synopsis
Il 23 febbraio 2005 la radio ha annunciato un progetto di legge sui benefici della colonizzazione francese. Questo annuncio ha sconvolto la vita quotidiana di Louise e della sua famiglia. La sua casa risulta essere abitata da strane presenze.

On 23 February 2005, the radio announced a law project about the benefits of French colonisation. This announcement disrupted the daily life of Louise and her family. Her house turns out to be inhabited by strange presences.